Jak poinformował Minister Środowiska od dziś funkcjonuje rejestr BDO dla podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami (M.P. 2018 r. poz. 118).
Co to jest rejestr BDO?
BDO czyli Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami to system informatyczny, który został stworzony na podstawie ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. W rezultacie system ten ułatwi przedsiębiorcom przede wszystkim gromadzenie i zarządzanie danymi dotyczącymi odpadów. Dzięki systemowi realizowanie obowiązków rejestrowych i sprawozdawczych będzie łatwiejsze.
Kogo dotyczy obowiązek rejestracji w systemie BDO?
Obowiązek złożenia wniosku o wpis do rejestru BDO dotyczy wszystkich podmiotów wytwarzających odpady medyczne czyli prowadzących działalność wymienioną w art. 50 ust.1 ustawy o odpadach. Termin składania wniosków wynosi 6 miesięcy od dnia utworzenia rejestru tj. do dnia 24 lipca 2018 r. Wniosek należy złożyć korzystając z formularza rejestrowego, który znajduje się na stronie www.bdo.mos.gov.pl
Jakie podmioty Urząd Marszałkowski wpisze samodzielnie do rejestru BDO?
Podmioty prowadzące działalność gospodarczą wymienieni w art. 51 ust. 1 ustawy o odpadach nie muszą składać wniosków, ponieważ oni zostaną wpisani automatycznie. Ponadto urząd poinformuje ich o dokonanym wpisie. Marszałek województwa dokonując rejestracji uwzględni miejsce zamieszkania prowadzącego działalność gospodarczą lub siedzibę firmy.
W rezultacie nowych zmian ustawy o wpisie do rejestru, TPO stworzyło specjalną infolinię dla osób, które potrzebują pomocy w tym zakresie.
Jak wypełnić wniosek o nadanie numeru BDO odpowie specjalista pod numerem telefonu:
- 609 202 024
Pozostałe numery kontaktowe można znaleźć w zakładce kontakt:

Rejestr BDO – kary za brak wpisu
Musimy pamiętać o wpisie do rejestru BDO, ponieważ za prowadzenie działalności bez wpisu do niego, są przewidziane kary:
kara aresztu lub grzywny:
- za brak wniosku do rejestru, wykreślenie z rejestru, jego zmianę lub złożenie wniosku, który zawiera informacje niezgodne z faktycznym stanem
- za działanie niezgodne z danymi, które zamieściliśmy w rejestrze.
kara pieniężna (administracyjna) 5000 zł – 1 000 000 zł
- jeśli na dokumentach związanych z działalnością nie ma numeru BDO, a obejmuje ona wpis do BDO
- dla podmiotów, które prowadzą działalność bez wpisu do rejestru.
kara pieniężna (administracyjna) 2000 zł – 10 000 zł
- dla firm transportujących odpady, nieposiadających wpisu do BDO
kara pieniężna (administracyjna) 1000 zł – 100 000 zł
- jeśli osoba transportująca nie doręczy odpadów do miejsca na to przeznaczonego, wskazanego przez zleceniodawcę usługi transportu
Na jakich dokumentach należy zamieścić numer BDO?
Numer BDO należy wpisywać przede wszystkim na:
- fakturach vat
- paragonach fiskalnych
- umowach kupna-sprzedaży
- sprawozdaniach rocznych do Urzędu Marszałkowskiego
- KPO (kartach przekazania odpadów)
- KEO (kartach ewidencji odpadów)
Numeru rejestrowego nie mamy obowiązku umieszczać na:
- dokumentach kadrowych, związanych z bieżącym funkcjonowaniem firmy oraz z obsługą administracyjną
- dokumentach do urzędów skarbowych
- innych dokumentach, które nie są bezpośrednio związane z działalnością objętą wpisem do rejestru
Informacje o komunikacie zamieszczamy w poniższym linku:
http://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/DocDetails.xsp?id=WMP20180000118