Sprawozdanie BDO za 2024 rok – kto i w jaki sposób musi je złożyć?

lut 3, 2025Aktualności, Blog

Gospodarka odpadami medycznymi jest w Polsce ściśle uregulowana przez przepisy prawa. Istotnym elementem w tym procesie jest sprawozdawczość odpadowa w systemie BDO, czyli elektronicznej  bazie danych gromadzącej informacje dotyczące zarządzania odpadami. Raportowanie do BDO dotyczy m.in. podmiotów wytwarzających odpady medyczne lub weterynaryjne.

Czym jest BDO i kogo dotyczy bezpieczna utylizacja odpadów medycznych?

Działający od stycznia 2018 roku system BDO (baza danych o produktach i opakowaniach oraz
o gospodarce odpadami) zbiera i przetwarza dane dotyczące wytwarzania, sortowania, magazynowania, odbioru, transportu i utylizacji odpadów. Pozwala to upoważnionym organom na monitorowanie i optymalizację gospodarki odpadami oraz walkę z nieprawidłowościami w tym sektorze. Szczególną kategorię stanowią zakaźne albo niebezpieczne odpady medyczne. Nieodpowiednie postępowanie z nimi może stwarzać poważne zagrożenie dla ludzi i środowiska. Dlatego zasady utylizacji odpadów medycznych zostały ściśle określone i musi to znaleźć odzwierciedlenie w sposobie ich ewidencjonowania.

Przepisy dotyczące odpadów medycznych określa ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach. Przestrzegać ich muszą zakłady opieki zdrowotnej, prywatne gabinety lekarskie, apteki, laboratoria medyczne, domy pomocy społecznej, salony kosmetyczne i fryzjerskie, studia tatuażu, a także przychodnie weterynaryjne. Tym samym podmioty te zobowiązane są wpisać się do rejestru BDO, gdzie – oprócz prowadzenia bieżącej ewidencji – mają ujmować rozliczenie odpadów medycznych w sprawozdaniach rocznych.

Jakie informacje muszą znaleźć się w rocznym sprawozdaniu BDO?

Sprawozdanie BDO to dokument elektroniczny, który placówki medyczne kierują do marszałka województwa właściwego ze względu na miejsce wytwarzania odpadów. W dokumencie należy umieścić takie dane, jak:

  • rok sprawozdawczy,
  • numer rejestrowy BDO,
  • dane adresowe i NIP firmy,
  • kod PKD odpowiedni do obszaru działalności,
  • informację, do której kategorii przedsiębiorców należy dany podmiot (placówki medyczne są zwykle wytwórcami odpadów).

Sprawozdanie odpadowe za 2024 rok składa się z 13 działów oraz 31 tabel, które należy wypełnić
w oparciu o prowadzoną w roku ubiegłym ewidencję. Składają się na nią Karty Ewidencji Odpadów (KEO – wystawiane na bieżąco w związku z wytwarzaniem odpadów) oraz Karty Przekazania Odpadów (KPO – tworzone w chwili przekazania odpadów firmie, która zajmuje się ich transportem i utylizacją).  Niestety, jak na razie dane te nie zaciągają się automatycznie z systemu BDO do rocznego sprawozdania z gospodarowania odpadami, co oznacza, że należy wpisać je samodzielnie.

W raporcie muszą znaleźć się m.in. informacje o:

  • rodzaju wprowadzanych do obrotu odpadów (wraz z ich kodami zawartymi
    w rozporządzeniu z dnia 2 stycznia 2020 r. w sprawie katalogu odpadów),
  • łącznej masie wytworzonych odpadów danego rodzaju,
  • sposobie gospodarowania tymi odpadami – w zależności od profilu firmy mogą to być
    dane dotyczące instalacji i urządzeń służących do przetwarzania odpadów albo dane na temat współpracy z firmą zewnętrzną.

Szczegółowe wytyczne dotyczące rocznego sprawozdania z gospodarowania odpadami przedsiębiorca może znaleźć na swoim koncie BDO.

Jakie są terminy składania sprawozdań odpadowych i konsekwencje ich niezłożenia?

Sprawozdanie BDO podsumowujące miniony rok kalendarzowy należy złożyć do 15 marca roku bieżącego (w roku 2025 jest to wyjątkowo 17 marca, ponieważ 15 marca przypada na sobotę). Może się zdarzyć, że w związku pewnymi nieprawidłowościami dany podmiot zostanie wezwany
do korekty sprawozdania, co wiąże się z obowiązkiem złożenia jej w wyznaczonym przez urząd terminie. Niedotrzymanie wyżej wymienionych terminów zostanie uznane za niewypełnienie ustawowego obowiązku w zakresie BDO.

Za brak raportowania odpadów w BDO, prowadzenie ewidencji w sposób nieterminowy lub niezgodnie ze stanem rzeczywistym, grożą administracyjne kary pieniężne do 1 miliona złotych. Dodatkowo niezłożenie rocznego sprawozdania BDO podlega ustawowej karze grzywny w kwocie do 5000 zł. Konsekwencją nieprzestrzegania przepisów dotyczących ewidencjonowania odpadów medycznych może być także utrata licencji na prowadzenie działalności, a nawet areszt.

Sprawozdawczość odpadowa w systemie BDO wymaga od przedsiębiorców czasu
i systematyczności. Problemem jest także fakt, że z roku na rok zmianom ulega zakres informacji, które muszą zostać ujęte w rocznym raporcie. Aby uniknąć trudności związanych
z ewidencjonowaniem odpadów oraz ryzyka wysokich sankcji za błędy czy niedopatrzenia, formalności dotyczące gospodarowania odpadami medycznymi warto powierzyć firmie specjalizującej się w tym zakresie. Jedną z nich jest TPO. Oferujemy kompleksową usługę odbioru, transportu i utylizacji odpadów medycznych, a także prowadzenia pełnej ewidencji i sprawozdań odpadowych w BDO.

Przeczytaj także:

Umowa na odbiór odpadów medycznych – na co zwrócić uwagę przy wyborze firmy?

Odpady medyczne to szczególny rodzaj odpadów, których odbiór i utylizacja podlegają ścisłym przepisom. Aby wyeliminować szkodliwy wpływ niebezpiecznych substancji na środowisko i zdrowie ludzi, konieczne jest ich właściwe przechowywanie, oznaczanie, odbiór, transport...

Klasy i oznakowanie ADR w transporcie odpadów medycznych

Transport odpadów medycznych to kluczowy aspekt zarządzania w każdej placówce opieki zdrowotnej i nie tylko. Wymaga on szczególnej uwagi ze względu na potencjalne zagrożenia dla zdrowia publicznego i środowiska. Właściwe klasyfikowanie i oznakowanie tych odpadów...

Niebezpieczne odpady medyczne – co się do nich zalicza i jakie są rodzaje?

Odpady niebezpieczne? Czym są? Gdzie je wyrzucać? Jakie są obowiązki w kwestii odpadów niebezpiecznych? W celu odpowiedzi na te pytania trzeba się cofnąć do aktu sporządzonego w 1957 roku w Genewie. Jest nim "Accord européen relatif au transport international des...

Karta ewidencji odpadów a karta przekazania odpadów – poznaj znaczenie KEO i KPO

Baza danych o produktach i opakowaniach oraz o gospodarce odpadami, czyli w skrócie BDO jest uzupełniana danymi zbieranymi od jej użytkowników, którzy to są zobligowani do regularnego składania raportów. Jednym z pośrednich dokumentów powstających w wyniku tego...